förbjudet

Eftersom det är förbjudet enligt lag
att ta bilder från andra
som andra har fotograferat
utan att fråga ,
och det faktiskt är så att jag personligen
känner obehag av att någon oavsett
vem det är tar mina foton utan att fråga.

Jag är fullt medveten om att vem
som helst kan ta mina bilder
från facebook och bloggen osv.
Men man måste kunna lita på att
allmänheten inte tar foton.

Om min mamma eller någon annan av de närmaste
vill ha ett foto på något som jag har tagit.
Så frågar de alltid.Av respekt.
Oavsett om det är deras eget barn
som jag har fotat eller om de har varit med
den dagen då jag har fotograferat.
Det tycker jag är snällt.

För även om jag inte är professinonell
fotograf så är jag amatör fotograf.
Jag älskar att fotografera,
och genom att lägga ut korten
som jag har fotograferat på facebook
eller här på bloggen ,
Det är ett sätt  för mig att dels dela med mig av mitt liv.
Och att ni får se mina foton
som ibland kan bli väldigt bra..

Den som har tagit ett kort
har äganderätten av det kortet.
Oavsett om det är någon annans leksak/djur/kompis
som jag har fotat. osv..

Man ska inte behöva lägga till ett vattenstämpel
som visar vems bilden tillhör för att förhindra stöld av foton.
Man ska kunna förstå det själv..

Skickar jag bilden till er så får ni ju givetvis ta den.
Frågar någon om det är du som har fotograferat så kan man ju säga:
nä det är petra eller vem det nu än är..
Bara för att visa att man står för att man inte har tagit kortet.
För fotografering är väldigt viktigt för mig och andra.
Särskilt för dem som har det som yrke.

Det är ju samma om man går till en fotograf.
Fotografen har ju rättigheterna till de korten.
Sen hur reglerna är när man har köpt dem/fått dem.
Det får man väl ta reda på när det behövs.

Så ligger det till.
Jag tänker inte låta
någon förstöra min glädje i att fotografera,lägga upp bilder på
min blogg,facebook osv.
Jag har rätt till ett liv där jag är respekterad som den jag är.
Respekten som jag ger andra vill jag gärna ha tillbaka.

Sen är det så att man kan faktiskt välja
hur öppen fotona är på facebook.
Man kan välja att lägga in korten
för de som enbart är äns vänner.
Då kan bara mina vänenr på fb se dem.
Så vad gör det om jag vill dela med mig av en rolig dag.
Där det råkar finnas fler än mina barn och min man i rummet.
Jag lägger ju upp de kort som jag gillar,
som jag har tagit med omsorg.
De få som har lagt in kort på mig och min familj
har jag aldrig stört mig på.
Jag tycker bara att det är gulligt,
något jag blir glad av..
För man väljer ut korten så noga nuförtiden
man lägger in de man absolut gillar.
Och det är väl bara bra om någon annan kan fotografera någongång.
Eller lägga in på fb ..Sålänge fotografen /den som har tagit kortet gillar det.
För man lägger ju inte in kort för att vara elak.
Att vara elak finns inte äns i min värld.
Folk brukar tro att jag är elak men oftast menar jag bara väl.
Eftersom det är så lätt och  misstolka vad personen egentligen menar.
Som nu tex,man kan ju lätt missförstå innehållet.
Men jag vet vad jag menar.Och om någon undrar,
så hojta till..Så pratar man om det utan att bli sura på varann.


Ut och fotografera med er.
Fota en massa,
det är så härligt och kolla på bra foton.
En bra fotograf kan ta kort på vad somhelst
och det blir bra,fina kort.
En blomma kan bli hur fin som helst på kort
om fotografen/personen är duktig på att fotografera.
Sen beror det ju givetvis på vad man har för kamera osv..
Men det beror också på hur personen fotograferar.

Hejsvejs i lingonskogen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!