verkligheten

igår var jag o skrev in
mig på arbetsförmedlingen.
Usch o fy men något
måste jag göra med mitt liv..

Kändes väldans ovant o
gå dit o en kille som jobbade där
såg rätt ny ut..
Han hade precis fått sin behörighet
en halvtimme innan jag kom
så det var väl som att köra
bil när man väl har fått sitt körkort..haha
Ni vet,ovant men man vet att man kan.
Nu ska man klara sig själv:-)

Man verkligen såg hur han satt o tänkte.
Stackarn han fick ett svårt fall på engång..
Men han sa att han hade haft värre,
jag får väl hoppas på det.
Men det är nog inte alltid
man träffar någon
som har varit hemma med sina barn i 7år.
O ska in i systemet igen med att få någon
slags ersättning/bidrag eller vad allt nu heter..

Fast jag tycker faktiskt att jag har varit rätt duktig ändå.
Jag har ju knappt aldrig levt på sjukbidrag eller något annat bidrag.
Bara sjukpenning som man fick när jag var gravid med danne..
o john jobbade halvtid under den korta tiden...
Föräldrapenning ser jag inte som bidrag
för det får ju alla som får barn/har barn..
Och man får ju ta ut det som man vill..

iallafall ,jag var helt utmattad igår
efter besöket på arbetsförmedlingen.
Inte för att det var något jobbigt så.
Utan jag pratade mest o han funderade.
Man såg verkligen hur han funderade..
O sen gick jag o skrev in mig ,
skrev i mina uppgifter ,vilken körkortbehörighet jag har,
om jag har tillgång till bil när jag jobbar..(ja)

Sen kommer sånna där jobbiga saker:
vad är du utbildad till?
vad har du jobabt med?
hm jag har förträngt det.
men jag skrev in min utbildning o skolan
o de år jag tror att det var.haha
Fan det var ju nästan 10 år sen..

O vad jag hade jobabt med osv.
Jag har lite som jag är stolt över
i jobb väg men mer än så är det ju inte..

Men så kom en tjej som var väldans glad o sprallig.
Underbart med sånna människor,de piggar upp..
O hon visste ingenting om mig,o frågade om jag skulle fylla i heltid/halvtid.
hm ja jag har ju varit hemma med barna i 7år..
wow ja då har du ju verkligen haft många bollar i luften,
fått organisera din vardag o gått emellan tjaffs o sånt..

Skönt med sånna som ser det så.
Att man gör något när man är hemma
med 3 barn under 7år..
Att man inte rullar tummarna
som en del kan tro..
Det gäller att organisera o fixa,
o gå emellan när barna bråkar osv..
Det är inte bara att lämna barn på dagis o gå till jobbet
o ha en hel dag med annat att tänka på.
Och inte tala om den där lönen som andra får,
min lön är underbetalt..jobbar 24 timmar om dygnet
o får nada:-)jag får betalt i obegränsad kärlek.

Utan är man hemma mamma /föräldraledig
så kan man oftast inte gå iväg.
Jag har bara min man som kan ta dem så man får koppla av
i några minuter.
Man får ta allt det där som förskolan gör ,fast hemma.
Se till så de lär sig färger,former,klä på sig,
prata,att de blir sysselsatta,att de får leka med barn osv.
Det är inte bara o vara hemma o fika om dagarna
som en del tror att jag gör.
Man gör så mycket mer än så..
Det gäller verkligen att man styr upp det.


Men det är sånt här
man inte tänker på när
man ska gå till arbetsförmedlingen.
Det är så lätt att man tänker:nu tar livet slut bye bye..
Man får lätt tankarna"vad fasiken har jag gjort under alla år"
jo jag har fött o uppfostrat en tjej o 2 pojkar:-)

O tagit hand om dem tills det är dags för dem att börja dagis/skola.
Som var för vanessas del när hon var 5½år..
(för vanessa:3timmars,dagis i 4månader sen hemma igen innan skolan började)
Daniel 4½år
och nu den yngsta som kommer att vara 3år exakt..
Tidigt men nödvändigt:-)

uppdaterar mer om detta senare..



Kommentarer
Postat av: Lena

Låter som ett stort steg att gå till arbetsförmedlingen. Superbra jobbat Petra! Det finns massor av positiva saker som man lär sig när man är hemma. Framför allt är det en personlig utveckling att skaffa barn och få familj att ta hand om och inte bara bry sig om sig själv.



Hoppas att det finns några bra jobb som du kan söka. Mitt råd är att inte ha allt för stora krav på de arbeten du söker. Även det som ser litet ut från början kan bli stort och perfekt i slutändan. Man vet aldrig.

2010-08-05 @ 10:19:30
URL: http://www.lillafamiljens.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!