irriterande

Något som irriterar mig lite
är att vanessas ena fröken
verkar gå omkring o tycka att man
ska köpa en ny jacka till barnet
bara för att hon vägrar använda den..
Ja så ordagrant var det ju inte..

Ska berätta från början.
Min 6åriga dotter har alltid varit såndär
som krånglar.Hon är seg ,otroligt seg på
att klä på sig fastän hon har kunnat sen 2års ålder eller nått.

O hon får för sig en massa saker hela tiden
om de kläder som hon har hemma.
Så har det varit länge.
Jag köper rätt ofta kläder till henne som ni kanske har märkt.
Jag köper ju lite i taget,så det blir inte så dyrt.
Men i vilket fall som helst så verkar hon inte uppskatta allt..
Det ska man inte behöva,man ska få tycka vad man vill.
O allt passar inte jämt..Jag kanske vill att hon ska ha den tröjan,
men hon kanske vill ha den rosa..Barn är ju egna individer.
O ska ha rätt till sin åsikt.

Men jag har börjat trappa ner lite på klädhandlandet till henne
så hon ska kunna använda det hon har.
O inte favorisera,alla favoriserar vissa kläder.
Helt normalt.
Men vi som verkligen känner henne.
Dvs släkten o vi föräldrar vet att hon håller på så här.
Att inget duger ..
Men sen har hon fått som hon velat o helt plötsligt kanske allt duger igen..

Som tex:många av hennes byxor har snören antingen i midjan
eller vid foten.Många av dom byxorna är rätt ordentliga nu på hösten.
Så jag vill ju gärna att hon ska använda dem o inte enbart de mjuka tunna byxorna.
Hon har givetvis flera par jeans också,som har blivit favoriten"wow"
Men de med snören då?

Det är snören på dem,det går ju inte.
Så hon avskyr kanske en 7 par byxor enbart för att det är snören på dem.
Typiskt barn tycker jag..

Mina pojkar är ju helt tvärtom,men det är nog för att de dels är egna individer.
O sen är de just pojkar.
Plus att de är 10 gånger så snabbare på att göra sig klara än vad storasyster är.

Nej jag pratar inte skit om mitt barn.
Jag avgudar henne.Hon är för mig vackrast i världen.
O är redan smartare än  mig"lite pinsamt"
Tyvärr är hon lika seg som jag var när jag var liten..
O det är inte kul,så jag jobbar mycket
på att hon ska bli snabbare.Se värdet i att slippa stressa o att komma i tid.

Om man ska gå tillbaka till ämnet.
Så för en månad sen fick hon en jacka som hon själv valde ut.
Daniel o hon har likadana jackor men utseendet  är ju såklart olika.
Men jag vet att de är rejäla o bra jackor..Många av pojkarna på dagis
har fortfarande dom jackorna på sig fastän det var minus grader ute.
Så det är inget fel på jackan..(nessa har ju tjej modellen)
O danne har aldrig klagat på den.Johan ja han vill väl ha en likadan som danne kanske"ler"

Men hon har sen någon vecka tillbaka vägrat ta på sig jackan.
Hon tar med sig den men hon går hellre i fleece jackan.
Nu har det blivit så kallt så hon måste ha jackan på sig.
Men ja den där 6års trotsen är väl inte helt borta..

Vi vet om det,men vi trodde ju inte att hon skulle krångla i skolan.
O att hennes regnbyxor skulle vara konstiga ,det hade vi ingen aning om.
För de har funkat förut så varför inte nu.

Men det konstiga är att en av fröknarna som ändå är utbildade pedagoger.
Inte fattade att hon jävlas/trotsar/testar dem..
Utan hon ber mig köpa en overall till vanessa istället.
För hon gråter varje dag när de ska gå ut för att hon inte gillar jackan.
O regnbyxorna tycker hon är för plastiga..(vanessa)
Jag vägrar köpa nya ytterkläder till henne enbart för att de inte duger åt prinsessan..

Jag vill inte ha ett sånt barn som bara att de piper så får de vad de vill ha.
För om sanningen ska fram så om jag nu köper en ny jacka för en 500 kronor till henne.
Så är det inte säkert att den duger mer än i 2dagar.
O regnbyxorna,ja okej.vad kostar sånt.. 200-400 kr.
O så kanske det duger en gång..NEJ!!

Jag förklarade för hennes fröken på engång
att det där går jag inte på.
En overall är inte på tal om,hon är för stor för sånt"våran åsikt"
O hon har inte haft overall de senaste 2 åren.
Så varför nu?? hon är en normal byggd 6åring..Neeeeeej.
Det passar inte,det är inte hennes stil.
Jag tänker inte köpa en overall för 700-1500 kronor vad de nu kostar.
En lärare kan inte styra mig på det sättet.


Grejen är att fröken har sagt till vanessa
att hon behöver en overall istället.
Det är nog i samband med att hon står o gnäller över hur fel jackan o regnbyxorna är.
Innan hon pratar med mig,men det hjälper nog inte.
Jag tyckte väl att det var konstigt när vanessa sa att "fröken tycker att jag ska ha en overall."
Både john o jag skakade på huvudet i bilen. O nu idag fick vi ju veta varför.

Det jag sa till läraren förutom det där med overallen är att hon är sån
som klagar på kläderna..
Att det inte duger helt plöstligt.
Borde de inte vara vana vid 6åringar?
Hon är ju inget undantag.
Hon testar dem.
På samma sätt som hon har gjort med
mormor,farmor,morfar under alla år..
Skillnaden med dem o oss föräldrar är att vi inte går på det där..

Barn testar dem som de gillar.
Vissa kan ta det o kan så mycket om barn eller om henne
så de bryr sig inte o kämpar på med att det ska vara som det har sagt.
Eller så finns det dom som tror att föräldrarna köper fel saker till sina barn,
stackars barn..O dumma föräldrar typ.
För att de går på det där snacket,eller inte orkar ta diskusisonen..

Nä det handlar inte om att vi köper fel.
Hon är sån.Alla är vi olika.
Hon har ju själv valt ut den..
Hon gillade ju inte de nya jeansen heller efter någon vecka ,fastän hon valde ut dem.
Men sen helt plötsligt efter en massa diskussioner mellan henne o mig
så är det hennes favorit byxor..

Ett till exempel på att hon testar/trotsar..
Hon har alltid tyckt om sina me&i kläder.
När hon började i skolan så fick hon för sig att de inte dög längre.
Men igår när jag sa att: om jag skulle gå på me&i party så skulle jag bara köpa till pojkarna.
O hon sa då att hon gillar me&i."ja men du använder ju inte dom du har"
Då sa hon"jag tar på mig något me&i plagg imorgon"

Och mycket riktigt.
Imorse tog hon på sig en av sina me&i toppar..
Hon har ju stenkoll på vilka kläder som är från me&i.
Så hon kan ju spela mig..
Men jag spelar inte samma spel..Jag går åt andra hållet.
Jag är envis när det gäller henne.

Så helt plötsligt så duger me&i kläderna för prinsessan här hemma .
Det var ju tur det.
O nu har jag ju inte den anledningen längre
att Inte köpa något till henne.haha

Jag sa även till hennes fröken
att jag kan tänka mig att det blir lite kallt
när ni är i skogen o det är minus grader ute.
Det var -3 vid 8 tiden imorse..
Så för den delen så kanske inte ett par regnbyxor duger.

Men det var inte anledningen till varför hon skulle ha overall enligt henne..
Utan pga att vanessa inte vill ta på sig dom..
Då ska de veta hur vi har haft det under alla år,eller hur dagiset hade det
under det halvår som hon gick där..
Men regnbyxorna dög faktiskt då..
Borde det  inte ha varit  fel på dem redan då?
O dagisfröknarna påpekade ju aldrig att de skulle vara konstiga.
Det är ju vanliga regnbyxor från Lindex .suck.

Jag kanske låter som en lite för tuff mamma.
Men jag har 3barn ,o har varit mamma i över 6år.
Så jag borde ju kunna min grej.
Plus att jag har umgåtts med henne dygnet runt
förutom då hon hade sina fritidsaktiviteter  i 5½år..
Så jag kan inte ha missat något..
ja jag är en såndär hemma mamma!!
Men det behöver vi ju inte prata om nu"ler"
Folk får sånna där förutfattade meningar då om mig.."ler"

Förövrigt så hade knappt ingen på skolgården
termobyxor på sig idag när vanessa vart hämtad kl 11.
Så det är inte vinterkläder tvång än..
Man kan köra med lager på lager principen också.
För om man pälsar på dem för mycket nu.
Vad ska de då ha på sig sen när det verkligen är kallt ute??
nej de ska inte frysa,men någon  måtta får det allt vara..

Men man kan ta på sig extra varmt när det behövs,
o sen  ta av när det blir varmare ute..

Alla barn behöver ju oika mycket på sig
för att bli varma.
O alla barn har olika kläder.
Så är det,men fortfarande så har de flesta sån jacka
som vanessa har på sig.
Jag såg en liten tjej ha sån jacka igår..
O det var för en dag sen,så det lär vara aktuellt nu med..


Kommentarer
Postat av: Jenny

Usch vad hennes fröken verkar knäpp. Stå på er. O Nessa själv borde ju förstå att kläderna är för att användas. Stå på er. Kramar jenny

2009-10-15 @ 14:28:49
Postat av: Vibeke

Men vilken fröken! Blir helt chockad! Skitbra att ni står på er mot fröknarna, barn är ju helt otroliga i trots emellanåt och de borde de väl ha lärt sig på utbildningen! Såklart Nessa testar gränserna, det gör ju barn. :) Inte kan man köpa nytt bara för att barnen krånglar, kanske om man är Anna Anka och köper nytt istället för att tvätta... asg Stå på er och visa fröknarna att de har fel! Kram kram

2009-10-16 @ 18:19:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!