jobbiga rutiner

juhu nu är jag den där dumma mamman igen som ber sin
blivande 8åring att städa sitt rum.-du behöver ta
o städa ditt rum -Jag måste kissa..
Samma svar hela tiden så fort det ska göras något..
-du är så dum mamma..
så går hon upp efter en stund..
-hej så du kommer nu..
-jag måste ju få kissa.
-men det har du ju gjort.
-nä det har jag inte..suck.
Jag anser att ett barn som är så ordentlig
och ansvarsfull med allt annat borde vara mogen
nog för att kunna plocka undan i sitt rum.
Johan som är 4 år yngre plockar upp sina leksaker,
o lägger dem i lådan om jag ber honom.
O danne städar sitt rum gladerligen varje dag.
okej jag är dum men rummet ska städas..
i slutändan är det ju ändå jag som gör allt,
så vad gör det om hon plockar upp några saker.

Nu kommer min underbara son
som börjar 6års till hösten.
-mamma det är lugnt,jag städar..

Samma jävla bråk varje vecka.
O nu till veckan kommer hon att ha 2 läxor ..
From med denna vecka ska hon ha både läsläxa
som ska vara klar på torsdagar och matteläxa
som ska vara klar på torsdagar.
På fredagen tar de ett mattetest som de ska klara inom 5minuter.
Det är då mattetabeller som de ska göra.
O klarar de inte det så får de köra samma mattetabell.
Inga problem för min vanessa när det gäller matten.
Jag behöver nog bara be henne komma ner o göra dem.
Värre är det med läsläxan.

-Kom ner nu,du ska läsa för mig..
Jag orkar inte,jag ska se bolibompa..
Jag har ont i benen,
jag måste gå och kissa osv osv osv..
Ursäkterna haglar..
Hon ska läsa kapitlet flera gånger i veckan.
Minst 3 gånger. o sen göra frågorna ..
Det har de haft sen höstterminen.
Men varje vecka är det bråk..
O mamman blir helt slut o tappar all kraft.
Pappa john hoppar in o försöker..
Men han lyckas inte så värst bra han heller.
Ibland kan det funka.

Jag har fått höra:
Men man kan inte räkna med att en 7åring
ska sitta o göra läxan helt själv.
Läsa sin bok o du ska gå o göra något annat.
VAAAAAAAAAAAA.
Självklart är jag med henne medans hon gör läsläxan.

Så här ligger det till.
Läsläxan ska göras med en vuxen..
Och barnet ska läsa högt för den vuxna.
Sen behöver jag oftast läsa
frågorna som hon sen besvarar helt själv.
Det kan vara att återberätta något som
stod i boken..
Eller att leta upp något i kylskåpet
som börjar på en specifik bokstav.

Så NEJ.
jag ber inte henne gå o läsa sin bok
medans  jag gör något annat.

Däremot kan jag be henne göra matteläxan
i köket och jag kanske fixar med disken.
Eftersom hon kan allt utan några problem.
Men att jag ibland hoppar in o säger
vad det står att hon ska göra.
Som de gör i skolan.
En lärare med 17 elever
står inte med bara ett barn och plöttrar.
Utan hon går omkring o väntar på
att någon ska be om hjälp
eller ser ut att behöva hjälp..
Och går då dit o hjälper henen/honom
o se går vidare till nästa..
Så funkar det här också.
Men hon har bara haft matteläxa en gång
så nästa gång kanske jag sitter bredvid henne.

Men läsläxan görs tillsammans med någon av oss föräldrar.
Punkt slut..
Så var det med det..
Men läsläxan läses inte 3 gånger i veckan
för ingen av oss orkar med allt bråk
som det blir bara av att vi nämner:du behöver göra läsläxan.
Eller:kan du ta o läsa det här för mig..

Svaren blir:
jag måste kissa.
Jag orkar inte.
Det kan du göra.
då svarar jag:jag kunde läsa som 7åring.
Så jag behöver ingen träning..

Jag har inga läs eller skriv svårigheter,
har aldrig haft och kommer aldrig att få.
Om jag nu inte  råkar ut för någon sjukdom.
Så det är inte jag som behöver träna
på att läsa.
Sen behöver jag säkerligen
allmänbildning
men inte i lågstadienivå..
Men tack för erbjudandet vanessa..

Så nu när jag har suttit o skrivit allt detta.
Har hon kommit upp än?
Nä.. Hon håller på med kaninerna..
Ovanligt..

Jag hade fått tillbaka min energi
men pga tjaffs med dottern
så vart jag trött igen.

Danne säger till vanessa:
jag hjälper till att städa ditt rum.

Hon kommer till mig:
stirrar på mig o skriker :
VAD..VAD VILL DU!!

juhu jag längtar INTE tills hon är tonåring..


Nu ska jag ta o krama  min älskade
förstfödda son .Måste tankar kärlek o energi..
Sen måste jag bege mig till ica(stor suck)

Uppdatering:
Vanessa sitter o pysslar i sitt rum.
o jag har tagit bildbevis på hur hennes rum ser ut just nu.
Så jag ser med all säkerhet om hon har plockat undan något.
Så lite som lagt en tröja i byrån/smutskorgen..


Kommentarer
Postat av: Linda Andersson

Vet du vad? Min mamma sa till mig en gång att barn som är jobbiga när de är i den här åldern, blir lugnare i tonåren... men de som är lugna och harmoniska i den här åldern blir väldigt jobbiga som tonåringar. Vet inte om det stämmer, men det stämde i alla fall på mig och mina syskon.



Hur ni ska göra med läsningen vet jag inte... Men kanske går det bättre om du läser kapitlet för henne först, och så får hon läsa sen? Ett annat tips kan vara att gå och prata med hennes lärare, och fråga om hon har några tips på hur ni kan bära er åt? Du kanske kan köra med något belöningssystem? Till exempel: Om du gör läsläxan så kan du få hjälpa mig med maten sen (om hon tycker det är kul). Om hon däremot inte vill göra läsläxan i alla fall så får du hitta på något straff, kanske inte få kolla på Bolibompa?

Jag fick göra så här hemma, och min dotter lärde sig då ganska snart att det inte är någon idé att bråka om det, för det är bra hon som förlorar på det... Men du skulle ha hört vilket liv det vart, när det gick så långt att jag drog in lördagsgodiset för henne.. uj uj uj...

2011-01-16 @ 21:51:01
URL: http://chagak.blogg.se/
Postat av: Annelie

Åhh jag känner igen det där med läxan ska du veta och man har inte alltid tid att sitta med dom precis hela tiden. Jacob har matte,skriv och läsläxa varje vecka. Ibland försöker han smita undan, ibland blir han tjurig osv men jag har förklarat ganska bestämt att det bara är han och ingen annan som förlorar på att inte göra sin läxa.

2011-01-17 @ 13:03:59
URL: http://babbelsin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!