ordet är fritt

Här är en del av insändaren som var i ordet är fritt i karlskoga tidnignen
idag 25nov 2010.
Hon/han får ju verkligen en att känna sig elak.
Men jag vet att det är ingen fara med våra kaniner.


"oansvarigt att ha kaninerna ute"

Varför skaffar ni kaniner

som ni sedan placerar utomhus

i en trång liten

bur i mörker och kyla?

Detta är för mig obegripligt.

"sen skriver hon att hon själv har en kanin

så hon vet vad hon pratar om,"

och att kaniner är precis som andra djur

och behöver värme,omvårdnad och kärlek,

någon som pysslar med den,

aktiverar den och tar hand om den.

Kaninen har ju inte valt detta liv,

det har ju ni gjort åt den.

Jag fattar inte hur ni själva kan vara inne

i stugvärmen och veta att ni har ett

litet djur som sitter ute i kylan.

Jag hoppas innerligt att grannar eller förbipasserande anmäler

er djurägare utan ansvar.

Det kallas civilkurage,

våga lägg er i.

Runt om i karlskoga utan att nämna var,

så står det kaninburar

med små kaniner instängda i medan

kaninägarna själv är inne i värmen.

Det är bedrövligt.

Vad har vi för djurskydd?

Kaniner är också djur,

en levande varelse,

de behöver kollas upp av någon med ansvar.

Ni som har kaniner,

klarar ni inte av att ha dessa

inne så ska ni inga ha,

för det liv de lever idag,

instängda i små kalla ,'trånga

burar i mörker och kyla

är inget acceptabelt  kaninliv.

Ni kan ju byta annars,

släpp in kaninen och hoppa

själv in i buren så får vi se

hur många dagar ni står ut,

men det är klart att det är enklare

att stoppa in en kanin i en bur

för de kan ju inte protestera.

Det är ynkligt.

"hon avslutar med"

Djurvän och observer


Kommentarer
Postat av: Kaninfamiljen

Jag såg ditt inlägg på Kanin iFokus också. Personligen tycker jag det är jättetrist att den här personen går på alla som har utekaniner istället för att fokusera på utrymme. Har man stor bur och gärna permanent rasthage ute samt aktiverar sin kanin och sköter om den på bästa sätt så är det bra mycket bättre än att sätta en kanin inne i liten bur. Jag har ju mina jättekaniner frigående inomhus och tycker det är jättemysigt. Men det passar inte alla. Huvudsaken är ju att man verkligen har tiden och intresset för sin kanin!

2010-11-25 @ 11:56:19
URL: http://kaninfamiljen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!