diskriminering

NU tänker jag ta upp ett ämne
som har engagerat mig sen jag var pytteliten..
O det är att alla är lika mycket värda.
Min pappa o hans kompis är med i karlskogas tidningar
rätt ofta med artiklar om att de försöker få kommunen
o olika restaurangägare att förstå att de måste göra
det tillgängligt även för dem med handikapp..
Jag skulle kunna ställa mig o skälla ut den
som har byggt o planerat butiken eller restaurangen
som de med rullstol inte kan komma in på.
Ärligt jag skulle kunna göra det.
Av personliga skäl givetvis..
i karlskoga finns det massor med affärer/caféer som
inte har åtgärdat  de brister som gör att någon
med ett handikapp/funktionsnedsättning inte kan komma in.
Man ska inte behöva få hjälp.
de med rullstol ska kunna komma in
och ut på samma villkor som vi andra i samhället.
Varför ska vi med två friska ben  vara prio 1
i samhället.
Vad gör det oss till en bättre människa för att vi kan gå.
Det är 2010 nu, är det inte dags o säga adjö
till diskrimineringen av handikappade..?
De vill också kunna gå på den där filmen,
ta en kopp kaffe på det där populära caféet.
Eller gå in på den där restaurangen..
Se till så att dörrarna är såpast breda så
både de med rullstol o oss andra kan komma in..
Låt dem få vara med i samhället.
TÄnk på alla när ni bygger en affär,
inte bara på oss med friska ben.
Vem säger att just du imorgon inte blir förlamad
för resten av ditt liv.
Då sitter ni där o får se på
när alla andra roar sig eller äter den där goda smörgåsen
på stans populäraste café..
Eller går in o köper den där fina jackan
som finns i den där lilla affären
där det är en massa trappor ..
Som är helt omöjlig att kunna komma in på
om man  har ett handikapp..

o kom ihåg en sak:
parkera inte bilen på en handikappsplats
om ni inte har tillstånd.
De med tillstånd behöver den parkeringen,
ni kan ta en parkering någon annanstans..

Stå på er någongång kommer folk att lyssna på er!!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!