fördomar

ska poängtera på engång att detta inlägg handlar inte om mina barn..
O det är inte jag som har fått höra elaka ord om ett barn..
Och jag känner inte detta barn som jag skriver om,
utan jag blir upprörd o skriver också om i största allmänhet..



Jag blir så förbanand o ledsen när folk
bara kastar ur sig:har han en diagnos?
När det gäller små barn..
Jag undrar om de som säger så vet vad en diagnos är för något.
En diagnos kan ju vara vad som helst.
Som depression tex en psykolog/läkare kan skriva att man
har depression som diagnos.
Men det är knappast det folk menar när det gäller barn..

Jag är ingen expert på Neopsykiatriska diagnoser.
Mer än att det är inte vem som helst som kan få en diagnos
oavsett om de är barn eller vuxen..

Det finns så mycket fördomar mot barn som är lite extra jobbiga.
Man kan inte säga genom att läsa i en tråd på familjeliv eller
något annat föräldra forum
att "ditt barn har nog en diagnos".
Ett barn på 3år kan vara sjövild utan att det behöver betyda
att de har Adhd eller något annat funktionshinder.

Barn är olika vilda och det finns givetvis olika sorters diagnoser
o alla har ju olika symtom.
Men det ska vara väldigt mycket för att ett barn
ska behöva gå igenom en utredning.
För att få en diagnos måste man gå en utredning .
O det är jättenoga när de utreder ett barn så de inte misstar sig o tar fel
på trots symtomen som många/de flesta barnen har mer eller mindre..


Som sagt jag har inga egna barn med symtom på någon diagnos.
O den personen som skulle nämna något sånt för mig
den skulle jag be att den drar åt helvete.
Samma som om någon skulle anklaga mig,
jag har hört mycket i mina dar tro mig.
Men inte fan har jag någon diagnos för det.haha

Jag vet inte hur tidigt som man kan se när ett barn
inte är som de andra utan är såpast annorlunda
så de måste ha något.
Men det märker föräldrarna förr eller senare..
Det ska ingen i en tråd eller någon
annan som tror sig vara bättre påstå.
Jag har också haft mina aningar,o jag är glad över att jag då tog fel.
Men jag skulle aldrig säga något till den föräldern..
Det är inte min uppgift,o även om man har dne utbildningen
eller de kunskaperna så kan man inte döma någon bara sådär..

Sen en sak till om sånna här diagnoser.
Så kan man inte sitta hemma vid datorn
o läsa om en massa symtomer o sen säga:
ja du har det o det.
Eller jag har "det"..
Utan det måste utredas på allvar..

Så ni som läser om ett barn på 3år är så vild
så döm inte barnet på engång..
En 3åring kan vara vild ändå,man kanske får ha lite extra koll på barnet.
O  kanske ha en vagn till barnet för att underlätta för en själv
o för barnet så man kan komma någonstans på promenaden.
För alla har vi vilda barn,även de lugnaste kan vara vilda..



Detta är givetvis mina tankar o funderingar.
O alla är vi värdefulla och ingen är likadan..
Alla är vi unika och lika mycket värda.
Sen väljer man själv om man vill tycka om den personen
eller inte men man bör respektera den personen..




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!